Top 5 beste schouderoefeningen

Top 5 beste schouderoefeningen

Top 5 beste schouderoefeningen

Deze top 5 beste schouderoefeningen verzekeren jouw van grote brede brede schouders. Samen met de rug bepalen je schouders voor een breed lichaam. Een goed ontwikkelde rug en schouders geven de bekende V vorm. Een V vorm is wanneer je lichaam breed is bij de schouders en minder breed bij je middel. De juiste schouderoefeningen zorgen ervoor dat je schouders groter worden. Lees hier welke top 5 beste schouderoefeningen jij kunt doen voor een goede workout.

Military press
Lateral raise
Front raise
Arnold press
Rear delt row

De schouders zijn onder te verdelen in 3 delen. De voorkant (Deltoideus anterior) de zijkant (Deltoideus lateralis) en de achterkant (Deltoideus posterior). Bij het uitvoeren van deze top 5 beste schouderoefeningen train je elk deel van je schouders. De schouders zijn een kwetsbare spiergroep. Dit betekent dat je snel een blessure kan oplopen als je je schouders verkeert of te zwaar traint.
Begin dus altijd met een gewicht waarbij je gecontroleerd de oefeningen kan uitvoeren. Wat ook een veel gemaakte fout is bij het trainen van de schouders is dat er momentum gebruikt wordt.
Dit komt niet ten goede van de uitvoering en moet zoveel mogelijk worden uitgesloten.
Probeer het gewicht dus zo stil mogelijk te houden voor elke rep en leg de focus op je schouder.
Als je dit onthoud en rustig het gewicht opbouwt creëer jij echte boulder schoulders!

Naast een goede workout is een goed voedingsschema net zo belangrijk. Voldoende eiwitten zorgen ervoor dat schouders goed kunnen herstellen en groeien. Benieuwd hoe jij makkelijk een eiwitrijk dieet kunt samenstellen? Bekijk wat jij het beste kunt kopen in winkel waar veel eiwitten in zitten.
Top 25 producten met de meeste eiwitten.

Als je eerst meer informatie wilt over eiwitten en waarom deze zo belangrijk zijn voor je spieren kan je het artikel lezen dat alles over eiwitten vertelt. Wat zijn eiwitten?


1. Military press

Military press
Military press

De Military press is de all round schouderoefing. Deze oefening mag niet ontbreken in jouw schouderoefeningen of in de top 5 beste schouderoefeningen. Met de Military press train je zowel de voorkant, achterkant en de zijkant van je schouders. Bij deze oefeningen pak je de barbell vast op ongeveer schouderbreedte. Zorg dat je ellebogen tegen je lichaam aan zitten en rust de barbell op de bovenkant van je borst. Ga met je hoofd iets naar achter en breng de barbell in de rechte lijn omhoog. Wanneer je met de stang langs je hoofd bent kun je je hoofd weer naar voren doen. Laat de barbell rustig zakken terwijl je je hoofd weer lichtjes naar achter beweegt.


2. Lateral raise

Lateral raise
Lateral raise

De Lateral raise is een oefening die de focus legt op de zijkant van je schouders. Neem 2 dumbells vast en breng je armen langs je lichaam. Breng de gewichten nu rustig omhoog terwijl je armen bijna gestrekt zijn. De key van deze oefening is dat je moet leiden met je ellebogen. Breng dus eerst je ellebogen omhoog terwijl je langzaam met je duimen naar de grond toe wijst. Bij deze oefening ga je al snel te zwaar en ongecontroleerd te werk. Neem dus gewichten die niet te zwaar zijn.


3. Front raise

Front raise
Front raise

De naam verklapt al een beetje waar de focus ligt van deze oefening. De Frint raise is om te focussen op de voorkant van je schouders. Ook bij deze oefening neem je 2 gewichten in je handen die niet al te zwaar zijn. In de plaats dat je je armen opzij en omhoog beweegt zoals bij de Lateral rais, beweeg je je armen nu naar voren. Breng je armen naar voren ter hoogte van je nek. Let erop dat je je armen lichtjes buigt bij deze oefening.


4. Arnold press

Arnold press
Arnold press

Dit was dé schouderoefening van Arnold Schwarzenegger. Dit is wederom een oefening waarbij je alle drie de delen van schouder traint. Ga zitten met 2 dumbells in je handen. Begin met de dumbells op ongeveer borst hoogte met je handpalmen naar je toe gericht. Breng de gewichten nu recht omhoog tot je armen volledig gestrekt zijn. Tijdens het omhoog brengen roteer je je handen tot je handpalmen van je af gericht zijn. Als je de gewichten weer terug beweegt richting je borst draai je je handen weer de andere kant op.


5. Rear delt row

Rear delt row
Rear delt row

Natuurlijk is deze top 5 beste schouderoefeningen niet compleet zonder een oefening die zich focust op de achterkant van je schouders. De Rear delt row is een oefening waarbij je een machine gebruikt met katrollen. Breng het katrol helemaal naar boven en bevestig een touw eraan vast.
Ga stevig staan en pak met je handen de uiteindes van het touw vast. Strek je armen zodat het touw voor je hoofd hangt. Trek nu het touw rustig richting je gezicht zodat het midden van het touw bijna je voorhoofd aanraakt. Laat het touw weer rustig terug gaan zodat je weer in de begin positie komt.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *