Hoeveel gram eiwitten per dag?

Hoeveel gram eiwitten per dag

Hoeveel gram eiwitten per dag?

In dit artikel lees je hoeveel gram eiwitten per dag nodig zijn voor jouw lichaam. Als je nog meer wilt weten over eiwitten lees dan het artikel wat zijn eiwitten.

Hoeveel gram eiwitten per dag? Het is één van de meest gestelde vragen en iedereen zegt wat anders. Dit komt omdat er geen vast en duidelijk antwoord is op deze vraag. Dat komt omdat het antwoord afhangt van jouw lichaam en je activiteiten. Lees dit artikel zodat jij weet hoeveel gram eiwitten per dag jij nodig hebt.

Laten we het eerst hebben over waarom je deze eiwitten nou eigenlijk nodig hebt.
Er zijn 2 hoofdredenen waarom je eiwitten nodig hebt.

Afvallen

Een eiwitrijk dieet helpt met het verbranden van vetmassa. Bekende diëten zijn bijvoorbeeld een koolhydraat arm dieet of een Paleo dieet. Dit zijn voorbeelden van diëten met een hoge inname van eiwitten. Maar waarom helpt eiwit nou bij het verbranden van vet?

  • Eiwitten geven je een verzadigd gevoel. Bij het eten van eiwitten voelt je lichaam eerder vol en verzadigd. Zo eet je minder snel door terwijl je vol zit. Ook zal je minder snel snacken tussendoor omdat je al vol zit.
  • Tijdens het afvallen wil je natuurlijk alleen gewicht verliezen in de vorm van vet. Je spieren daarin tegen wil je niet verliezen. Je spieren zijn grotendeels opgebouwd uit eiwitten. Het is dus belangrijk om je spieren genoeg eiwitten te geven tijdens het afvallen. Zo kan je lichaam zoveel mogelijk spierweefsel behouden tijden het afvallen.

Spiermassa aankomen

  • We hebben al gezegd dat je spieren grotendeels bestaan uit eiwitten. En als je zoveel mogelijk van je spieren wilt behouden tijdens het afvallen moet je genoeg eiwitten binnen krijgen. Op het moment dat je je spieren wilt laten groeien moet je ook genoeg eiwitten binnenkrijgen. Je lichaam wilt spieren ‘’maken’’ en dat gaat natuurlijk niet zonder het bouwmateriaal van je spieren, namelijk eiwitten.
    Meer spiermassa gaat dus altijd gepaard met een ruime inname van eiwitten.

Hoeveel gram eiwitten per dag?

Nu weten we waarom we eiwitten nodig hebben bij het afvallen of het aankomen van spiermassa. Maar hoe weet je nou hoeveel je nodig hebt per dag? Dit is één van de meest gestelde vragen met veel verschillende antwoorden. De één zegt 2x je eigen lichaamsgewicht de ander zegt minimaal 200gram eiwit per dag. Het antwoord is afhankelijk van jouw lichaam en je activiteiten.
Er zijn twee factoren waar je rekening moet houden:

  • Het gewicht van je vetvrije massa
  • De intensiviteit van je dag

Afhankelijk van wat jouw intensiviteit van de dag vermenigvuldig je een getal met het gewicht van je vetvrije massa. Hoe intensiever je dag des te hoger het getal wordt waarmee je het moet vermenigvuldigen. Wij leggen dit uit aan de hand van een voorbeeld.

Als voorbeeld nemen we iemand die in totaal 100 kilo weegt. Met een vetpercentage van 30% is de vetvrije massa dus 70 kilo. (100 kilo -30% = 70 kilo)


Weinig inspanning gedurende de dag -0,8 gram eiwit
Bij een vetvrije massa van 70 kilo. 70 kilo x 0,8 gram eiwit = 56 gram eiwit

Hierbij moet je denken aan iemand die niet sport en een kantoorbaan heeft. Weinig inspanning betekend dat je minder eiwitten nodig hebt. In dit geval is een eiwit inname van 56 gram per dag al voldoende.


Gemiddelde inspanning gedurende de dag – 1,1 gram eiwit
Bij een vetvrije massa van 70 kilo. 70 kilo x 1,1 gram eiwit = 77 gram eiwit

Bij een gemiddelde inspanning moet je denken aan iemand die niet sport maar wel redelijk actief is gedurende de dag. Iemand die post bezorgd is bijvoorbeeld redelijk actief bezig gedurende de dag. Dit betekend iets meer eiwitten per dag.


Duursport – 1,5 gram eiwit
Bij een vetvrije massa van 70 kilo. 70 kilo x 1,5 eiwit = 105 gram eiwit
Op het moment dat je gaat sporten gaat je eiwitbehoefte een stuk omhoog. Iemand die een duursport beoefend zoals hardlopen heeft al een stuk meer nodig. Dit is om je spieren aan te vullen en voornamelijk te behouden.


Duursport/Krachttraining – 1,8 gram eiwit
Bij een vetvrije massa van 70 kilo. 70 kilo x 1,8 gram eiwit = 126 gram eiwit
Een goede combinatie tussen het opbouwen van kracht en conditie is bijvoorbeeld crossfit. Omdat je hier al wat meer vraagt van je spieren vragen je spieren meer eiwit. Je zult hier dus weer een stuk meer eiwitten moeten eten om je lichaam te onderhouden en op te bouwen.


Krachttraining – 2 gram eiwit
Bij een vetvrije massa van 70 kilo. 70 kilo x 2 gram eiwit = 140 gram eiwit
Bij krachttraining vraag je het meest van je spieren. Technisch gezien maak je je spieren zelfs kapot zodat je lichaam dit weer kan opbouwen. Hier heeft je lichaam genoeg eiwitten voor nodig. Daarom moet je bij dit voorbeeld bij krachttraining zelfs 140 gram eiwit per dag eten.

Nu je weet hoeveel gram eiwitten per dag nodig zijn voor jouw lichaam is het tijd om die eiwitten te eten en te drinken! Nieuwschierig waar de meeste eiwitten in zitten? Lees dan onze top 25 eiwit toppers.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *